معماری
خانه / پژوهش‌های تاریخی / چهره و اندام شخصیت‌ها در شاهنامه، ایلیاد و اودیسه

چهره و اندام شخصیت‌ها در شاهنامه، ایلیاد و اودیسه

مقاله مقایسه چهره و اندام شخصیت‌ها اثر فردوسی و هومر

مقاله‌ی پژوهشی با عنوان «چهره و اندام شخصیت‌ها در شاه‌نامه، ایلیاد و اودیسه» در همایش «شاه‌نامه‌ی فردوسی و مطالعات هنری» دانشگاه فردوسی مشهد (اردیبهشت ۹۳) در کتابی تحت عنوان «مجموعه مقاله‌های همایش شاه‌نامه‌ی فردوسی مطالعات هنری» به کوشش «محمد رضا محسنی حقیقی» و «سحر رستگاری نژاد» به چاپ رسید.

چهره شخصیت‌ها در شاهنامه فردوسی
چهره شخصیت‌ها در شاهنامه فردوسی

اهداف همایش و مقالات شاهنامه‌پژوهشی

۱- آشنایی با پژوهش‌های نوین در زمینه‌ی مطالعات هنری در پیوند با شاهنامه.

۲- بزرگداشت جایگاه فردوسی و بررسی تاثیر شاهکار بزرگ او به عنوان یکی از عوامل  مهم وحدت ملی.

۳- ایجاد انگیزه پژوهشگران به گسترش و ژرف‌سازی پژوهش‌های دانشیک در زمینه‌ی شاهنامه پژوهی.

 ۴- آسیب شناسی پژوهش‌های انجام شده درباره شاهنامه و بررسی راهکارهای افزایش تراز علمی بررسی‌های علمی.

۵- بررسی راهکارهای ترغیب جامعه برای استفاده موثر از شاهنامه در عرصه های اجتماعی- فرهنگی.

 ۶- گفتگو و تبادل نظر شاهنامه پژوهان و دوستداران شاهنامه .

۷- دریافت و و پشتیبانی پژوهش‌ها با تمرکز سالانه همایش در گرد یکی از محور­های پژوهشی

مقاله چهره و اندام شخصیت‌ها در شاهنامه و ایلیاد و اودیسه
مقاله چهره و اندام شخصیت‌ها در شاهنامه و ایلیاد و اودیسه

چکیده‌ی مقاله چاپ شده در کتاب

  اگرچه بیش‌تر آثار حماسی یا یَل‌نامه‌ها، دربرگیرنده‌ی رشته داستان‌های پهلوانی و جنگی هستند، ولی هم‌زمان این رزم‌نامه‌ها با بزم پهلوانان و خواست‌های ایشان درهم‌آمیخته است. در شاه‌نامه و دیگر آثار حماسی افزون بر پرداختن به توانایی‌های بدنی و دلیرانه‌‎ی قهرمانان، یادکردها و دانسته‌های سودمندی وجود دارد که به توصیف برتری‌ها و البته کاستی‌های ظاهری شخصیت‌ها پرداخته شده است.

در شاهنامه‌ی فردوسی چهره‌ی زیبا و اندام نیک، بیش‌تر با قامت بلند، گیسوان دراز، رنگ پوست سرخ و سپید، روی گرد چون ماه یا خورشید، میان و کمر باریک، بازوان توانمند مردانه، رنگ گیسو و مژگان سیاه، شانه‌های فراخ و… توصف شده است و در ایلیاد و اودیسه‌ی هومر، افزون بر اشتراکاتی مانند قامت بلند، رنگ روی سپید، بازوان توانمند و… به تعاریف متفاوتی مانند موی زرین، چشمان آبی و … برمی‌خوریم.

  هم‌چنین فردوسی تعاریف و جزئیات بیش‌تری از چهره‌ی شخصیت‌های داستان‌های خود ارائه می‌کند که در اودیسه و ایلیاد به آن‌ها بر نمی‌خوریم و گاهی نیز این پرسمان وارونه است و هومر جزئیات بیش‌تری از ظاهر قهرمانان خود ارائه می‌دهد.

واژگان کلیدی

حماسه، شاهنامه، اودیسه‏، ایلیاد، اندام، چهره

مقاله محمد رضا محسنی حقیقی

گویش و امکان دیدنی شهر سیدان – تاریخ و خاستگاه مردمان ترک

درباره ی نگارنده

همچنین ببینید

زبان آذری باستان در منابع اسلامی

درباره زبان پهلوی_آذری (کهن) یا زبان باستانی آذربایجان باید توجه داشت که زبان آذری باستان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *