آثار نقاشی و نگارگری

هم‌رسانی نقاشی‌های محمدرضا محسنی حقیقی

در این برگه نگارگری‌‌هایی از آثار نقاشی محمد رضا محسنی حقیقی هم‌رسانی می شود.

سبک نگارگری و وابستگی‌ها

نگارگری‌-نقاشی‌ها ی مورد نظر از هیچ رویه، سبک و اصول از جمله: واقع گرایی، برداشت گرایی، حجم گری، نوگرایی، انتزاعی، فرا نوین، پیشگام، ساختار گرایی و غیره پی‌روی نمی‌کند. این نقاشی‌ها از دسته کارهای شخصی محمد رضا محسنی حقیقی که وابستگی‌هایی با مجموعه شعر چاپ شده در سال ۱۳۹۳ شامل ۱۲۰ شعر کلاسیک دارد. این نگارگری با رنگ روغن انجام شده و از آن به عنوان تصویر روی جلد کتاب مجموعه شعر محمد رضا محسنی حقیقی بهره برده شده است.

نقاشی شماره‌ی ۱

نگارگری اثر محمد رضا محسنی

نقاشی شماره‌ی ۲

کوتاه درباره نقاشی رنگ روغن

هنر نگارگری با رنگ روغن یک گونه از نگارگری است که در آن از تکنیک‌ها و شیوه‌های نگارگری است که در آن از رنگ روغن روی بوم نقاشی بهره برده می شود. البته رنگ روغن از مواد اولیه گوناگون ساخته می شود که البته در بیش‌تر زمان‌ها از جوشاندن بذر گیاه کتان است. پس از  جوشاندن بذر کتان و گرفتن روغن آن، این روغن را با مواد رنگی گوناگون درهم‌آمیخته می‌کنند. رنگ‌دانه‌ها نیز از پایه‌ی سرب و کادمیوم و پلیمری هستند. همچنین برای پاک کردن رنگ روغن از تینر بهره برده می شود.

کهن‌ترین نقاشی‌ها با رنگ روغن

به نظر می رسد نخستین نگارگری‌ها با رنگ روغن در حوزه‌ی ایران بزرگ فرهنگی بوده است. بخش‌هاش شرقی ایران بزرگ در گذشته‌های دور تاثیر فراوانی از آیین بودایی گرفته است. مجسمه‌های غول پیکر در بامیان افغانستان که از سوی طالبان منفجر شدند نشانه‌هایی هستند از این تاثیرپذیری. نخستین نقاشی های رنگ روغن را شاید بتوان رنگ روغن به کار رفته در نقاشی های غارهای بامیان آریانا و خراسان (افغانستان کنونی) و در نقش و نگار بودا در این غارها یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا